Тема уроку: Різноманітність риб, їх значення в природі та житті людини.
Мета уроку: поглибити знання і розширити уявлення про різноманітність риб у природі як результат пристосування до життя у водному середовищі, значення риб у природі та житті людини, розкрити особливості життєдіяльності представників Хрящових і Кісткових риб у Світовому океані; ознайомити учнів із харчовою цінністю риб та правилами збереження та визначення доброякісності риби, продовжити формувати вміння виділяти головне з тексту, удосконалювати вміння працювати з додатковою літературою, мережею Інтернет; розвивати в учнів пізнавальний інтерес, виховувати бережне ставлення до природи; формувати культуру спілкування, залучати учнів до творчості.
Обладнання: мультимедійна презентація, дошка, проектор, підручники, роздатковий дидактичний матеріал, колажі, випереджальні завдання учнів.
Тип уроку: інтегрований урок, урок узагальнення вивченого матеріалу.
Міжпредметні зв'язки: біологія, географія.
І. Організаційна частина уроку.
Девіз уроку:
Добрий день, шановні учні, починаємо урок!
Сподіваюсь на співпрацю і на цілий шквал думок.
У вас нове на кожнім кроці – ви ж такі ще молоді!
Почувайтесь на уроці, ніби риби у воді.
Сподіваюсь на співпрацю і на цілий шквал думок.
У вас нове на кожнім кроці – ви ж такі ще молоді!
Почувайтесь на уроці, ніби риби у воді.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
-Діти, ви вже знаєте, що серед тварин, що заселяють нашу планету, зокрема водне середовище, значне місце посідають риби. Вони постійно живуть у воді, і це позначилося на їх будові та життєвих процесах.
Риби дуже різноманітні, вони зустрічаються у прісних водоймах, у солонуватих морях та океанах, у гірських озерах та струмках, у глибинах океанських западин, в освітлювальних сонцем коралових рифах, у позбавлених світла печерах океану.
Тож уявімо сьогодні на уроці себе рибалками. А вашими снастями на у році будуть:
Вудочка – це ваша розповідь.
Наживка – ваші знання плюс робота зі схемами.
Поплавок – ваша рука.
До речі, за кожну правильну відповідь чи індивідуальну, чи групову вам буде дано рибу. Чим більше ви за урок «наловите» риби, тим кращою буде ваша оцінка.
Сьогодні наш урок незвичний, нестандартний, урок інтегрований. Тож сьогодні з вами будуть працювати вчителі біології, географії та трудового навчання.
Тема нашого уроку «Різноманітність риб. Їх значення в природі та житті людини».
Мета уроку: поглибити знання і розширити уявлення про різноманітність риб у природі як результат пристосування до життя у водному середовищі, значення риб у природі та житті людини, розкрити особливості життєдіяльності представників Хрящових і Кісткових риб у Світовому океані; ознайомити із харчовою цінністю риб та правилами збереження та визначення доброякісності риби.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
І почнемо ми із вправи «Бліц – опитування».
1. До якого типу тварин належить надклас Риби? (Тип Хордові).
2. Середовище існування риб? (Водне).
3. Надклас Риби поділяють на класи? (Хрящові та Кісткові).
4. Тіло Хрящових риб має три відділи? (Голова, тулуб, хвіст).
5. Серце риб? (Двокамерне).
6. Серце риб складається? (Із передсердя та шлуночка).
7. Утримуватися в товщі води кістковим рибам допомагає? (Плавальний міхур).
8. Органи дихання риб? (Зябра).
9. Температура тіла риб залежить від температури навколишнього середовища. Риби – тварини… (Холоднокровні).
10. Кров риби має колір? (Червоний).
11. Органи виділення риб? (Нирки).
12. Риби сприймають рухи води… (Бічною лінією).
13. Розмноження і розвиток риб можливі тільки у… (Воді).
14. Кісткові риби – тварини, які живуть у прісній та морській воді, походять від риб… (Хрящових).
15. Хрящові і Кісткові риби мають плавці, які поділяють на… (Парні і непарні).
16. Напівпрозорі кісткові пластинки, якими вкрите тіло риби. (Луска).
17. Орган слуху риб. (Внутрішнє вухо).
18. Відкладання рибами у воду ікри з подальшим заплідненням? (Нерест).
19. Як називається розділ зоології, який вивчає риб?(Іхтіологія).
20. Чому важко тримати в руках живу рибу? (Тіло вкрите слизом).
Проблемне запитання:
- Чому риби такі різноманітні?
2. Перегляд схеми «Різноманітність риб».
3. Перегляд слайдів «Різноманітність риб».
4. Метод «Мікрофон»:
- Чому риби такі різноманітні? (Учні дають відповіді: деякі риби живуть у прісній, а деякі – в солоній воді, живуть на різних глибинах, у заростях та на коралових рифах тощо).
Для подальшої роботи я запрошую вчителя географії:
5. Робота з вчителем географії: «Колаж».
Учні виконували роботу в групах.
Завдання кожній групі: Підготувати колаж на тему «Риби океану (1 група – риби Тихого океану, 2 група – риби Атлантичного океану, 3 група – риби Індійського океану, 4 група – риби Північного Льодовитого океану).
Риби Тихого океану:
Органічний світ Тихого океану характеризується надзвичайним багатством і різноманіттям видового складу. Багато видів риб і тварин мають промислове значення. Так, у північній частині океану поширені лососеві риби – лосось, кета, горбуша. У центральній частині багато тунця і оселедця. Біля західного узбережжя – анчоусів.
Багато видів риб і тварин які поширені в Тихому океані, мають промислове значення.
Риба є кормовою базою для птахів.
Риби Атлантичного океану:
Між органічним світом Атлантичного і Тихого океану багато спільного, але Атлантичний океан дещо бідніший на біологічні ресурси.
В океані налічуються численні види риб — скумбрія, тріска, сардина, нототенія, меч-риба, акули, камбала, скати, летючі риби, зустрічаються також риби-папуги та риби-хірурги, риба-метелик, риба-ангел
.
нототенія
меч-риба
летюча риба
риба-хірург
меч-риба
летюча риба
риба-хірург
Атлантичний океан дає 35% світового вилову риби.
Риби Індійського океану:
Рослинність і тваринний світ Індійського океану мають багато спільного з органічним світом західної частини Тихого океану.
Органічний світ Індійського океану різноманітний. Тропічні водні маси багаті планктоном. До найпоширеніших риб належать сардинела, скумбрія, летючі риби, тунець, макрель, камбала, численні акули. У північних районах Індійського океану набуває розвитку промислове рибальство, яке нині дає лише 5% від світових виловів риби.
Органічний світ Індійського океану різноманітний. Тропічні водні маси багаті планктоном. До найпоширеніших риб належать сардинела, скумбрія, летючі риби, тунець, макрель, камбала, численні акули. У північних районах Індійського океану набуває розвитку промислове рибальство, яке нині дає лише 5% від світових виловів риби.
сардинела
камбала
акула
макрель(скумбрія)
Риби Північного Льодовитого океану:
На бідність органічного світу Північного Льодовитого океану впливають суворі кліматичні умови.
В океані налічується понад 150 видів риб. Тут водяться навага, нельма, сиг, сайка, мойва, палтус тощо. Риба — головна пожива для інших тварин, у тому числі й морських ссавців — тюленів, моржів .
Цікавою є особливість організмів Північного Льодовитого океану — їх довголіття. Наприклад, тріска живе до 20 років, палтус — до 30-40 років. Це пов'язано з тим, що в холодних арктичних водах розвиток життєвих процесів протікає повільно.
тріска
палтус
навага
сиг
Продовжуємо наш урок. Продовжуємо нашу рибалку.Гра «Силуети риб»:
У мене є силуети риб, спробуйте відгадати їх.
1. Силует акули.
2. Силует коропа.
3. Силует щуки.
4. Силует карася.
Фізкультхвилинка. «Чи знаєш ти свій клас?»
Учитель: «Покладіть ручки і заплющіть очі. Я називаю предмет, який є в нашому класі, а ви показуєте на нього рукою, коли я скажу розплющити очі, ви побачите, чи правильно показали»
Учитель: «Покладіть ручки і заплющіть очі. Я називаю предмет, який є в нашому класі, а ви показуєте на нього рукою, коли я скажу розплющити очі, ви побачите, чи правильно показали»
Проводиться паралельно 3 гри:
1. Гра «Які риби тут зашифровані?»: (працює 4 учні класу).
МОС, АКТІЛП, ЧИКОБ, ГУЛАБІ, РЕСЕТО.
Сом, плітка, бичок, білуга, осетер.
2 гра. «Склади слово»: (7 учнів класу з набраних літер повинні скласти якнайбільше назв риб. Кількість однакових літер можна подвоювати чи потроювати).
А, С, О, Т, Р, К, І, В, П, Л, М, Ь, Е, Б, Ц, У, Н, Д, И, Г.
3 гра. «Здивуй товариша».
Завдання: ловімо рибу з дивною формою тіла. (Учні знайомляться з матеріалом, який їм роздали, готуються, а потім розповідають та демонструють ілюстрації).
1. Ось риба-місяць. Коротке тіло сплющене з боків, без хвоста, пристосоване до лежання на поверхні моря. У гарну погоду риба – місяць лежить на боку, носиться на хвилях, створюючи враження неживої. Це великі риби до 2, 5 метрів завдовжки і вагою понад 1 тонни!
2. Риба – їжак або голкотіл мешкає в Індійському океані, середземному морі. Тіло стає кулястим, роздуваючись від захоплення повітря. Плавці і хвіст у неї зовсім маленькі. У разі небезпеки голкотіл кидається до поверхні води, заковтує повітря, і перетворюючись на кулю, плаває черевцем догори. Колючі голки – це захист від хижаків.
3. У водоймах земної кулі трапляються риби від найменших до гігантів. Найбільша риба на Землі – китова акула завдовжки 15 – 17 метрів і вагою 20 – 30 тонн. Китова акула – не хижак, а мирна. Лагідна риба, живиться рачками. Є гіганти серед хижих акул. Це білі акули, або акули-людожери (10-12 метрів), тигрові акули (5-10 метрів), голубі акули (6 – 7 метрів).
4. Карликами серед риб вважається бичок пандика з Філіппінських островів. Розмір його тіла – до 1 см. До недавнього часу модниці носили в вухах кришталеві сережки, в яких знаходились ці крихітні рибки.
5. Є риби – живі електростанції. І хто ви думаєте? Це електрориби: електричний скат, електричний вугор, сом. Енергії, що виробляють 10 тисяч вугрів достатньо для руху електропоїзду протягом кількох хвилин. Сильними розрядами (до 300 Вольт) великий вугор може вбити людину і паралізувати бика.Електричний вугор – найсильніша електрична риба. У скатів та сомів розряди значно менші. Вони допомагають їм захищатися від ворогів і добувати собі їжу.
Випереджальні завдання учнів:
Учень 1: Як вже відомо, різноманітні риби і за формою, і за забарвленням. До речі, за різноманітністю форм свого тіла риби значно перевищують усіх інших хребетних – земноводних, плазунів, птахів, ссавців.
Життя в певній водоймі (на поверхні води, в її товщі чи на великих глибинах, серед рослинності чи серед підводного каміння) наклало свій відбиток на форму її тіла.
Учень 2: Більшість риб має веретеноподібну форму тіла і це дає їм змогу легко і швидко пересуватися на далекі відстані. Трапляються риби плоскі, наче диск, стрілоподібні, змієподібні, кулясті, тощо.
Учень 3: Серед різноманітності риб трапляється багато риб із оригінальними назвами. Нерідко назви риб відображають особливості їх будови, забарвлення, поведінки.
1. Риби, назви яких схожі з робочими інструментами: риба-молот, риба-пилка, риба-топірець, риба-ніж.
2. Назви риб, що мають назви музичних інструментів:риба-ліра, гітара-риба, дудка-риба, флейта-риба.
3. Особливості будови окремих частин тіла риб відображено в їх назві: зубатка, довгорил, великорот, лопатоніс.
Учень 4: На зовнішні особливості та поведінку риб вказують такі назви:
Звірі: морська лисиця, тигрова акула, риба-мавпа, морська собака, морський кіт.
Птахи: риба-ластівка, риба-колібрі, риба-горобець, риба-пелікан.
Плазуни: зміє риба, риба-кайман, морський дракон.
Земноводні: риба-жаба, риба-саламандра.
Комахи: риба-метелик, риба-муха.
Деякі риби мають назви високопоставлених і титулованих осіб держави: король-риба, риба-імператор, кардинал.
Є назви релігійного походження: морський ангел, морський чорт, божа риба.
Творче завдання для учня: «Топ найхимерніших риб світу».
Говорячи про різноманітність риб не можна не сказати про значення риб у природі та житті людей. Тож запрошую до роботи вчителя трудового навчання.
(Дітям роздається картка, де вказане значення риб. Учні повинні прикріпити потрібне).
Значення риб
Позитивне значення Негативне значення
Позитивне значення:
- У м’ясі риби міститься дещо менше білків і жиру, ніж у м*ясі ссавців, зате вона багата на мінеральні елементи: фосфор, кальцій,калій, натрій, магній, ферум, цинк тощо.
- беруть участь у процесах кровотворення, стимулюють або пригнічують багато біохімічних процесів. Риб*яча ікра містить білки, жири, вітаміни А і Д.
-Риб’ячий жир широко використовується в медицині, харчовій промисловості, техніці.
-З кісток, шкіри та плавальних міхурів риб роблять желатин, який використовується в кулінарному та кондитерському виробництві.
-З морських мешканців виділені речовини, які зупиняють ріст пухлинних клітин: високоефективні антибіотики, потужні знеболювальні та глистогінні засоби, сполуки, що нормалізують роботу серцевого м*яза, стимулятори росту.
- Надзвичайно цінним продуктом є печінка акул. Із неї виготовляють препарати для лікування різноманітних захворювань, а косметологи вважають акулячий жир абсолютно необхідним для збереження свіжості шкіри обличчя, застуди, лихоманки, опіків.
Негативне значення риб:
- Деякі види акул і скатів (тигрова та біла акули, акула-молот тощо), піраньї небезпечні для життя людей.
- Риба також може бути джерелом зараження людини паразитичними червами, якщо її вживати в їжу сирою або недостатньо кулінарно обробленою.
-Є види риб, м’ясо яких для людини отруйне (вусач).
-Небезпечні для людини розряди електричного ската та інших риб з електричними органами.
- Декоративне значення (акваріум).
- Шкіра таких риб, як тріска, сом, осетер, білуга, використовується в галантерейній промисловості для виготовлення сумок, гаманців, прикрас.
ІV. Підсумок уроку.
1. Гра «Ланцюжок». Пропоную закінчити речення «Сьогодні на уроці я дізнався про…».
Підрахуємо, хто «спіймав» найбільшу кількість риб? (Учні підраховують). Оцінювання учнів.
V. Домашнє завдання:
Творчі різнорівневі завдання учнів з теми «Риби»:
Тестові завдання, ребуси, кросворд тощо.
Комментариев нет:
Отправить комментарий