Тема: ЕКОЛОГІЯ ТВАРИН. РОЗМІЩЕННЯ ТВАРИН НА ПОВЕРХНІ ЗЕМЛІ
Мета: формувати поняття про
середовище існування тварин,
екологічні фактори середовища, пристосування у будові тіла тварин до
різних умов середовища;
-продовжувати розвивати вміння складання логічно-опорних схем (ЛОСів),
встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
- розвивати пам’ять, мислення, увагу;
- виховувати бережливе та відповідальне ставлення до тварин, інтерес до
предмету біології.
Тип уроку:урок засвоєння нових знань
Форма проведення уроку: урок-гра
Методи та прийоми: інформаційно-рецептивни
( розповідь, повідомлення), словесний, наочний, репродуктивний,
проблемно-пошуковий; складання схем та таблиць
Міжпредметні зв’язки: зв’язок з фізикою, географією, екологією
Обладнання: картки, демонстраційні
малюнки, схеми, фотографії, скринька для голосування та «бюлетені»
Література: Програма 12-річної школи, С. В. Межжерін «Біологія. 8 клас»; //
«Хімія. Біологія.», №5,2008; енциклопедія тварин.
ПЛАН УРОКУ
1.Організація класу (девіз уроку)
2. Актуалізація опорних знань учнів (гра «Ланцюжок» )
3.Мотивація пізнавальної діяльності учнів та оголошення теми і мети уроку
(проблема)
4. Вивчення нового матеріалу:
1) Розселення тварин на
планеті
2) Гра «Хіт-парад дикої
природи»
3) Робота з підручником
4) Мозковий штурм
5) Гра «Чи правда це?»
5. Закріплення вивченого матеріалу ( складання ЛОСів)
6. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.
7. Домашнє завдання
ХІД УРОКУ:
І. Організація класу.
Девіз
уроку:
Тварини – найбільша загадка природи.
Вони завжди дивують нас.
Повітря, грунт і, навіть, води
Вже заселили вони враз...
Сьогодні на уроці ми, як завжди, будемо дізнаватись щось нове про тварин,
щоб іще раз переконатись у їхній унікальності, досконалості та універсальності.
ІІ. Актуалізація знань учнів.
1.Спочатку треба
переконатись на скільки добре ви вивчили попередній матеріал. Перевірку
домашнього завдання проведемо в ігровій формі – гра « Ланцюжок»
Правила гри: учням роздається колода карток, з якої вони по черзі витягують
по одній картці. На них написано термін або визначення поняття. Треба дати
відповідь на питання не перериваючи «ланцюжок». За кожну правильну відповідь
учні отримують 1 бал.
Завдання:
1картка- Відповідь організму на подразнення...
1картка- Частини тіла, за допомогою яких тварини сприймають зовнішні
подразники...
2картка- Групи тварин, залежно від способу харчування...
3картка- Трофічні зв’язки – це...
4картка- Що таке онтогенез?
5картка- Відтворення живими організмами собі подібних...
6картка- Обмін речовин – це...
7картка- Що таке гамети?
8картка- Тварини, які використовують для живлення рештки інших
організмів...
9картка- Кого ми називаємо прокаріотами?
10картка- Богиня лісів, полів, покровителька тварин...
11картка- Паразити – це...
12картка- Сукупність особин, які мають спільні ознаки...
13картка- Найменша структурна одиниця живого організму...
14картка- Як називаються організми, в клітинах яких є ядро?
15картка- Процес злиття чоловічого сперматозоїда із жіночою яццеклітиною
називається....
2. Підсумок перевірки
ІІІ.Мотивація пізнавальної діяльності учнів та оголошення теми і мети уроку
-
Відомо, що тварини виникли на планеті Земля близько 4,5
мільйонів років тому. Боротьба за існування кожного виду була досить жорстокою,
тому вижили не всі. Розселення сучасних тварин
відбулося зовсім не рівномірно. Чому ж так сталося і які найсприятливіші
місця поширення хребетних тварин на земній кулі, нам і треба буде
з’ясувати сьогодні на уроці.
ІV. Вивчення нового
матеріалу.
1. Розселення тварин на планеті.
- Де і як виникли перші тварини?
- Які це були тварини?
Випереджаюче навчання.
-
Які ви знаєте еволюційні ери та періоди розквіту
хребетних тварин?
Учні
демонструють малюнки та фотографії первісних тварин: динозаврів, птеродактелів,
шаблезубого тигра тощо.
-
Як тварини змогли з’явитись на суші? (
розгортка 1 ).
-
Як ви гадаєте, від яких факторів залежить густота
розселення тварин на Землі?
-
2. Гра «
Хіт-парад дикої природи. Тварини.»
Всім вам добре відома пізнавальна телепередача «
Хіт-парад дикої природи.» А ми з вами сьогодні визначимо найдивовижнішу тварину
нашого уроку.
Вам удома треба було підготувати невелику
розповідь про цікаві пристосування тварин до життя, використовуючи малюнки чи
ілюстрації енциклопедій чи натуралістичних журналів ( регламент 1,5 хвилини).
Після
доповідей проводиться таємне голосування, аркуші кидають у скриньку, а лічильна
комісія підраховує голоси.
3. Робота з підручником.
- Усю поверхню Землі можна поділити
на фауністичні царства. Які є царства та які їхні представники випишіть у
робочий зошит.
Усні відповіді учнів.
4. Мозковий штурм.
1. Кінь невеликого зросту
(поні).
2. Домашній заєць (кролик).
3. Метелик, що виробляє
тканину (шовкопряд).
4. Унього вуса довші за ноги
(тарган).
5. Сільський будильник
(півень).
6. Які птахи не вміють
літати? (безкілеві)
7. Які комахи є суспільними?
(бджоли, мурахи)
8. Найбільша тварина
Котячих? (тигр)
9. Найшвидша тварина
(гепард)
10.Найбільш чутка тварина (кажан).
11. Найкращий будівельник серед тварин (бобер).
12. Яка пташка любить сало? (синиця)
13. Яка тварина боїться своєї тіні? (метелик)
14. Яка тварина володіє гіпнозом? (гадюка)
15. Яка тварина залишає своїх малят після
народження і приходить годувати їх через два тижні? (заєць)
5.Гра « Чи
правда це?»
1. Чи правда, що під час залицяння пелікани пригощають один одного рибою?
--- Ні. У період залицяння та шлюбних ігор самці
багатьох різновидів птахів приносять своїм самкам їжу. Пелікани ж цього ж не
роблять.
2. Чи правда, що після купання шпаки витирають
пера об овець?
--- Правда. Шпаки звичайно просушують пера,
струшуючи і розмахуючи крилами, а от шотландські шпаки були замічені на вівцях,
об хутро яких вони витирались, немов рушником.
V.
Закріплення вивченого матеріалу.
- Які існують середовища існування тварин?
- До кожної колонки доберіть приклади. Визначіть
екологічні фактори, які діють саме тут.
|
Водне середовище
існування
|
|
Наземно-повітряне
середовище існування
|
|
Підземне середовище
існування
|
|
Живі організми як
середовище існування
|
-
Заповніть таблтцю та наведіть власні приклади.
|
№
|
Назва тварини
|
Середовище існування
|
Пристосування тварин
|
|
1
|
Синій кит
|
|
|
|
2
|
Орел степовий
|
|
|
|
3
|
Заяць русак
|
|
|
|
4
|
Кріт чорний
|
|
|
|
5
|
Блоха звичайна
|
|
|
VI.
Підсумок уроку та оцінювання учнів
1. Відповідь на проблемне
питання.
2. Висновки.
3. Оцінювання учнів.
VII.Домашнє завдання
Параграф 56, виписати нові терміни;
Підібрати додаткову інформацію про Червону книгу
України, про
Комментариев нет:
Отправить комментарий