ШКОЛУ СТВОРЮЄ
ВЧИТЕЛЬ
Доповідь
до педради
учителя
біології
Козарик
О. О.
Нинішній
етап розвитку української освітньої галузі характеризується кардинальними
змінами, зумовленими, з одного боку, сформованими й міцно утримуваними
традиціями радянської освіти, з іншого – соціально-економічними й політичними
умовами, які дають чітко зрозуміти, що ізольовано, відокремлено українська
освітня система не зможе повноцінно функціонувати, забезпечуючи підготовку
конкурентоспроможного фахівця міждержавного рівня.
У сучасних
соціально-економічних умовах розвитку суспільства спостерігаються характерні
для ринкової економіки тенденції, облік яких необхідний у роботі школи нашої
країни. Так, перша з тенденцій – це розшарування соціальних верств суспільства,
яке призводить до диференціації загальноосвітніх шкіл (державні, спеціалізовані
– школи з пріоритетним здійсненням одного або декількох напрямків розвитку
дітей: інтелектуального, художньо-естетичного, іноземні мови; приватні,
комерційні, гімназії, ліцеї і та ін.). Таким чином, сучасні школи
багатофункціональні, різнотипні, вільні у виборі пріоритетного напрямку
навчально-виховного процесу та використанні освітніх програм. Друга тенденція
полягає у виникненні нової категорії споживачів, які використовують послуги
індивідуальних учителів, таким чином створюючи конкуренцію у сфері надання
шкільних послуг.
Вчитель
як суспільний діяч і просвітитель завжди відігравав активну роль у розвитку
суспільства.
АВТОРИТЕТ УЧИТЕЛЯ
Авторитет
учителя є одним із наріжних каменів педагогічної діяльності. Звісно, авторитет
потрібно завоювати, і робити це слід від першого дня перебування в освітньому
закладі.
Здобуваємо авторитет
Сутність, специфічні особливості й функції
власного педагогічного авторитету обумовлені тим, що багато дитячих очей як
рентгеном наскрізь просвічують і виявляють моральний стан особистості педагога.
У сучасного вчителя-вихователя немає іншого морального вибору, крім чистоти,
щирості, відкритості й прямоти. Інакше вчитель неминуче втрачає свій вплив на
дітей і право бути їхнім вихователем. Суть педагогічного авторитету полягає в постійному розвитку
педагогом у собі цивільної, творчої, людської особистості, справжньої
духовності та інтелігентності. Дитина авансує педагогові свої повагу, довіру,
прихильність, зважаючи на природне припущення про високі якості його
особистості.
Справжній авторитет не можна отримати та узаконити «зверху», його можна
тільки заслужити чесною й завзятою працею. Існує думка, що посада вчителя сама
по собі забезпечує йому авторитет серед учнів, проте це не так. У наш складний
час посадовий авторитет повністю замінений авторитетом особистісним.
Через це розрізняють авторитет
ролі, тобто авторитет влади, і владу авторитету. Якщо перший дається посадою
вчителя, то другий є результатом тривалих взаємин. Авторитет посади не є
надійним, він швидкоплинний, якщо не підкріплюється владою особистості,
добровільним визнанням школярами професіоналізму вчителя.
Серед професійних особливостей авторитетного вчителя важливе місце
посідає педагогічна майстерність, під якою розуміється комплекс властивостей
особистості, що забезпечує високий рівень самоорганізації професійної
діяльності. Авторитетний педагог має ерудицію в широкому діапазоні: це
досконале розуміння свого предмета, відмінне знання багатьох інших предметів
або орієнтування в них. Це й поінформованість (іноді захоплення) у різних
галузях мистецтва. Це стосується і володіння мовами, знань техніки, спорту,
політики, багатьох побутових питань тощо. Такого педагога називають ерудитом (від лат. eruditio -
ученість, освіченість; «ходяча енциклопедія»). Ерудиція досягається постійною
самоосвітою. Педагогічна майстерність містить високе мистецтво навчання й
виховання, що учитель постійно підвищує, шліфує, невпинно вдосконалює, критично
осмислюючи свій досвід і опановуючи кращий досвід колег.
Питання
про педагогічну майстерність - об'ємне, самостійне та важливе. Ми згадуємо про нього
тільки для розуміння зв'язку з авторитетом учителя.
Природно,
авторитет має вчитель, який володіє високим і вищим рівнем якості
навчально-виховної роботи. Авторитетний учитель - комунікабельний, висококультурний
(тактовний, поважний до співрозмовника, уміє вислухати його, переконати в чомусь
фактами).
Такий
учитель розуміє й сам використовує жарт, гумор, дружній шарж; уміє не помітити
збентеженість співрозмовника, якщо таке трапиться; розкутий, навіть у
малознайомій компанії може стати активним співрозмовником.
На
авторитет педагога впливає також його цивільна характеристика: чи чесна і
порядна він людина, чи приємний сусід по будинку, чи гарний сім'янин, чи
відповідальний батько та ін.
ІМІДЖ ВЧИТЕЛЯ
Імідж - це уявлення про людину, що складаються на основі її
зовнішнього вигляду, звичок, манери говорити, менталітету, учинків та ін.
Складові іміджу
1.
Образ (те, що
виникає із появою людини в колективі й залишається, коли людина йде).
2.
Зовнішній аспект
(манери, хода, жести, міміка, одяг, зачіска).
3.
Внутрішній аспект
(інтелект, думки, ерудиція, духовність, інтереси).
4.
Процесуальний
аспект (темперамент, темп, пластичність, діяльність, емоції).
5.
Основа іміджу
(позиції, настанови, легенда)- повинна відповідати психології переможця:
-
висока самооцінка;
-
оптимізм;
-
віра в добро;
-
уміння відчувати
те, що відбувається, й бути причетним до цього;
-
уміння змінюватися,
сприймати нове.
Види іміджу
1.
Сприйманий - це те,
як нас бачать інші, як до нас ставляться.
2.
Необхідний:
-
особистісний (образ
людини з її внутрішніми якостями);
-
професійний (образ
людини в професійній характеристиці).
Імідж педагога має певний набір
характеристик або компонентів, що його формують.
Характеристики іміджу
1.Професійна
компетентність
Професійна компетентність - це
володіння необхідними знаннями, уміннями, навичками, що визначають
сформованість педагогічної діяльності, спілкування й особистості як носія
певних цінностей та ідеалів.
2. Педагогічна
ерудиція - це своєрідний запас знань, що учитель застосовує для
розв'язання педагогічних ситуацій як сукупність зовнішніх і внутрішніх умов.
Педагогічна ситуація визначається самим педагогом у взаємодії з учнями й
взаємодії школярів між собою.
3. Педагогічне
мислення й інтуїція необхідні вчителеві
для передбачення розвитку ситуації без повного її аналізу.
4. Педагогічна
рефлексія - це здатність учителя подумки уявити ситуацію, що
виникла в дитини, і на цій основі скласти уявлення про себе. Педагогічна
рефлексія дозволяє відповісти на питання: «Що в мене вийшло?», «Що не вдалося?»,
«Як зробити, щоб було ще краще?».
5. Педагогічна
імпровізація допоможе вчителеві знайти
несподівані рішення й миттєве втілення. Педагогічний імпровізації властива
миттєвість, єдність інтуїтивного й логічного.
6. Педагогічне
спілкування, що є і компонентом професійної
компетентності, і компонентом іміджу вчителя, спрямоване на створення
сприятливого психологічного клімату на уроці.
Зрозуміло, що в основі іміджу
лежить реалізація особистістю своїх потенційних можливостей, тобто реалізація
«Я-концепції». Імідж не може бути самоціллю, як і не може повноцінно
функціонувати замкнено в межах особистості.
Імідж повинен знайти власне
існування, стати окремою цінністю і використовуватися не лише при слушній
нагоді, а бути основою професійного розвитку вчителя. Імідж не малюнок, не
калька, не розроблене в найдрібніших деталях точне зображення, а певна система
складових що стає підґрунтям для формування враження про фахівця.
Кожен з нас створює певний образ
– імідж – уявлення про людину, що складається на основі її зовнішнього вигляду,
звичок, манери говорити, менталітету, вчинків та ін.
Імідж знаходиться в ряду таких понять, як рейтинг, репутація, популярність,
престиж, авторитет та ін.
Тому можна вважати, що імідж
людини – це думка про неї в групи людей у результаті сформованого в їхній
психіці образу цієї людини, який виник унаслідок прямого їх контакту з нею або
внаслідок отриманої про неї інформації від інших людей .
Педагогічні
здібності
1.Організаторські: вимогливість; самокритичність; тощо.
2. Дидактичні: володіння
предметом та методикою викладання; педагогічна техніка.
3. Перцептивні: вміння
проникати в духовний світ дитини, виявляти особливості психіки
(спостережливість, співпереживання тощо).
4.
Комунікативні: вміння будувати взаємостосунки з учнями, колегами, батьками
(відкритість, чуйність, тактовність тощо).
5. Сугестивні: вміння
впливати на інших (справедливість, емоційність).
6. Дослідницькі:
вміння розуміти й адекватно оцінювати педагогічні ситуації.
7.
Науково-пізнавальні: здатність до оволодіння інформацією, знаннями з
відповідної галузі науки.
8. Особистісні: громадянська
відповідальність, самовідданість професії, моральність, гуманізм, тощо.
Отже, сучасний учитель повинен
поєднувати в собі як риси власне вихователя (опіка, заміна матері), так і риси
вчителя. Це, безперечно, знайшло відображення в професійному іміджі, який став
більш індивідуалізованим. Усе це робить проблему іміджу сучасного педагога в
освітній практиці шкіл актуальною, що вимагає пильної уваги не тільки з боку тих,
хто її розробляє, але й тих, хто хоче бути успішним у своїй професійній
педагогічній діяльності. Зважаючи на сказане вище, метою нашої статті є
обґрунтування актуальності проблеми дослідження іміджу сучасного вчителя,
виокремлення основних напрямків подальшої роботи над окресленою темою.
Комментариев нет:
Отправить комментарий